Toimitusehdot

TÄRKEÄÄ! Smartia ei vastaa koronapandemian aiheuttamista toimitusten viivästymisistä.

1. Rekisteröityminen


1.1. Tilauksen tekeminen ei edellytä rekisteröitymistä. Tilauksen yhteydessä kuluttajan tulee kuitenkin antaa suostumuksensa, että Smartia Oy rekisteröi henkilötiedot asiakasrekisteriinsä. Smartia Oy:n asiakastiedot ovat luottamuksellisia. Smartia Oy sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja muille kuin yrityskonsernin sisäisille yhteistyökumppaneille. 

1.2. Kuluttajan tulee noudattaa tarkkaavaisuutta ja huolellisuutta verkkokauppaa käyttäessään. 

2. Tilauksen sitovuus 

2.1. Yhteydenpito osapuolten välillä tapahtuu joko sähköpostitse (asiakaspalvelu@smartia.fi), kirjeitse tai puhelimitse (puhelin 010 574 5500). Kuluttaja sitoutuu tilauksensa tehtyään tarkkailemaan sähköpostiaan tilausvahvistuksen vastaanottamiseksi. 

2.2. Sitova kauppasopimus tulee voimaan, kun Smartia Oy on sähköpostitse tai kirjeitse lähettänyt tilausvahvistuksen.

2.3. Kuluttajalla on oikeus sähköpostitse, kirjeitse tai puhelimitse ennen tilauksen toimitusta peruuttaa koko tilaus tai osia tilauksesta. Toimitus on tapahtunut, kun kuluttajalle on toimitettu osa tilauksesta tai ilmoitus, että tilaus on noudettavissa. 

2.4. Kuluttajan tilauksen tekemisen jälkeen ei Smartia Oy:lla ole oikeutta muuttaa sopimusehtoja. 

3. Hinnat ja saatavuus 

3.1. Voimassaoleva hinta on hinta, joka on Smartia Oy:n hinnastossa osoitteessa http://www.smartia.fi. Voimassaoleva hinta on euroissa (EUR) ja kaikki hinnat sisältävät ALV:n. Smartia Oy pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin. Smartia Oy pidättää oikeuden tilauksien perumiseen selvien hintavirheiden kohdalla. Virheellinen hintatieto ei sido myyjää, jos hintavirhe on sillä tavoin selvä, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan hintavirheen. Poistotuotteiden hinnat koskevat ainoastaan varastossa olevia tuotteita, ellei tuotekortilla muuta mainita.

3.2 Tarjouksessa olevat tuotteet. Smartia pidättää oikeuden asiakkaan tekemän tilauksen perumiseen, mikäli tarjouserä on myyty loppuun sekä Smartian että toimittajan varastosta, vaikka tarjoushinta muutoin olisikin vielä voimassa.

3.3. Tilaukseen lisätään toimituskulut. Toimituskulut määräytyvät tuotteen toimitustavan, painon ja tilavuuden mukaan ja ne ilmoitetaan tuotekortilla. Varastotuotteissa rahti määräytyy kalleimman ostoskorissa olevan tuotteen toimituskulun mukaan ja vastaavasti tehdastoimitustuotteissa kalleimman ostoskorissa olevan tehdastoimitustuotteen toimituskulun mukaan. Toisin sanoen, jos ostoskorissa on varasto- ja tehdastoimitustuotteita, molemmista veloitetaan oma rahti vain yhden kerran vaikka ostoskorissa olisi useampia tuotteita. Erikoisalueille kuten lappiin ja saaristoon rahti on aina tapauskohtainen ja se ilmoitetaan asiakkaalle ennen tilauksen toimittamista.

3.4. Smartia Oy pidättää oikeuden toimituskulumuutoksiin, mikäli toimituskohde sijaitsee Lapissa tai saaristossa. Myöskään rahtivapaat tuotteet eivät päde Lappi- ja saaritoimituksiin vaan veloitamme niistä rahdin todellisen rahtikulun mukaan. Mahdollisesta rahtikulumuutoksesta Smartia Oy on yhteydessä asiakkaaseen. 

3.5. Näytämme tuotteen saatavuuden verkkokaupassamme. Saldo päivittyy verkkokauppaamme muutaman tunnin välein. Saldovirhetilanteissa ja menekkituotteissa pidätämme oikeuden ilmoittaa asiakkaalle tuotteen todellisen saatavuuden. Myös myymälän mallikappaleet ovat saatavuudessa mukana.

3.6 Tehdastoimitusten saatavuus. Tehdastoimitusten yleinen toimitusaika on 2-7 työpäivää. Asiakkaalle tilauksesta valmistettavissa tuotteissa toimitusaika voi olla useita viikkoja. Toimitusaika mainitaan tuotekortilla. Smartia pidättää oikeuden pidentää toimitusaikaa mikäli toimittajan tai tehtaan toimitusaika on tilapäisesti pidempi. 

4. Toimitus 

4.1. Toimitusaika varastossa olevilla tuotteilla on 2-5 työpäivää. Tilauspäivää ei lueta mukaan toimitusaikaan. Tehdastoimituksissa toimitusaika on yleisesti ottaen 2-7 työpäivää (ks. poikkeustilanteet kohdasta 3.4). Smartia Oy toimittaa tuotteita vain Suomeen. Kaikki Smartia Oy:ltä lähtevät toimitukset tapahtuvat Matkahuollon tai Kiitolinjan välityksellä virka-aikana klo 8 - 16 välillä, elleivät kuluttaja ja Smartia Oy muuta erikseen sovi. Pakettilähetyksille Smartia Oy käyttää Matkahuollon Lähellä-pakettia sekä yli 30 kg:n paketeissa Bussipakettia. Lähellä-pakettien noutopaikkoja ovat Matkahuollon lisäksi Suomen Lähikauppa Oy:n Siwa-, Valintatalo- tai Euromarket-myymälät. Katso lähimmät Lähellä-pisteet. Bussipakettilähetyksissä noutopaikat ovat Matkahuollon omat toimipisteet. 55 kg ja sitä suuremmissa lähetyksissä Smartia Oy käyttää Kiitolinjaa. Kiitolinjalla toimitettavat tilaukset tulevat aina kotipihaan, elleivät asiakas ja Smartia Oy erikseen muuta sovi. Kiitolinjalla toimitetut lähetykset toimitetaan lavalla ja purku tapahtuu jakoauton perälautapurkuna. Toimitusosoitteeseen on päästävä isolla jakeluautolla. Mikäli tilauksen toimittaminen vaatii nosturiauton, on siitä sovittava aina erikseen Smartian kanssa. Mikäli asiakas sopii nosturipurusta kuljettajan kanssa, on asiakas velvollinen maksamaan nosturipurun. 

Tehdastoimitukset voidaan toimittaa myös tehtaan omalla rahtisopimuksella. Tällöin toimitus voi tapahtua muulla kuin kohdassa 4.1. kuvatuilla kuljetusyhtiöillä. 

Lähetys on aina tarkistettava päällisin puolin Kiitolinjan kuljettajan tai Matkahuollon virkailijan kanssa. Kuljetusvauriosta tulee olla merkintä rahtikirjassa. Piilevät kuljetusvauriot tulee ilmoittaa 5 päivän sisällä tilauksen vastaanottamisesta.

4.2. Mikäli tuote halutaan ehdottomasti tiettyyn päivään mennessä, on siitä mainittava erikseen tilauksen teon yhteydessä, esim. kirjoittamalla "Tilausta koskevat lisätiedot" -kenttään päivämäärä milloin tilauksen tulisi olla asiakkaalla. Smartia Oy toimii toimituksen suhteen kuluttajien tarpeiden mukaisesti, mikäli se on kohtuudella mahdollista. 

4.3. Mikäli kuluttaja ostaa tuotteita, joille Smartia Oy on ilmoittanut eri toimitusajat, toimitetaan tilaus pisimmän ilmoitetun toimitusajan mukaisesti. 


5. Maksutavat 

5.1. Maksu tapahtuu seuraavia maksutapoja käyttäen: 

a) Ennakkolasku. Maksuosoituksen kirjauduttua tilillemme, lähetämme tilauksen välittömästi. Maksuosoituksen suuruus ja tilisiirron viitenumero selviää verkkokaupan lähettämästä laskusta.

b) Verkkopankit. Käytössä olevat verkkopankit ovat: Danske Bank, Nordea, Osuuspankki, Tapiola, Handels Banken ja SP/POP

c) Luottokunta. MasterCard, Visa, Visa Electron

d) Klarna-lasku. Voit maksaa tuotteen myös jälkikäteen Klarna-laskulla. Saat maksuaikaa 14 päivää. Lasku voidaan muuttaa myös osamaksuksi. Muutos tapahtuu automaattisesti, kun maksat laskusta vain osan. Minimi osamaksusumma on 1/24 laskusta.

e) Klarna Tili - Maksa erissä alkaen 5 €/kk ja laskutusmaksu 0 €. Klarna Tili -maksutapa on suunniteltu niihin tilanteisiin, kun haluat itse päättää, millaisissa kuukausierissä lyhennät tilauksesi loppusummaa. Klarna Tili on myös paljon enemmän: Saat tilaamasi tuotteet ennen kuin sinun tarvitsee maksaa niitä ja kaikki Klarna Tilillä maksetut ostokset yhdistetään yhdelle kuukausilaskulle. Myös eri verkkokaupoissa Klarna Tilillä maksetut tilaukset yhdistyvät automaattisesti samalle kuukausilaskulle. Katso tarkemmat tiedotTästä >>


6. Palautukset 

6.1. Kuluttajalla on oikeus vaihtaa tai palauttaa käyttämättömät tuotteet neljäntoista (14) päivän kuluessa tuotteen / tuotteiden vastaanottamisesta, vastaanottamispäivä pois lukien. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja tuotepakkauksen samassa kunnossa kuin sitä vastaanotettaessa. Vaihto- tai palautusoikeus ei koske sinetistä avattuja tuotteita. Jos poikkeustapauksessa hyväksymme myyntikelvottoman tai muuten puutteellisen tuotteen palautuksen, veloitamme omia kulujamme vähintään 25% tuotteen hinnasta sekä muut välittömät kulut. 

6.2. Smartia Oy maksaa Suomesta palautettavan tuotteen toimituskulut, mikäli palautettava tuote on mahdollista palauttaa normaalina matkahuoltopakettina tai kirjeenä. Kotiin erikoiskuljetusyksikköinä (ns. lavatoimitukset) Kiitolinjalla ym. rahtiyrityksillä toimitettujen tuotteiden kuljetusta ei hyvitetä, eikä paluukuljetusta makseta.  Molemmat kuljetussuunnat jäävät asiakkaan maksettavaksi ja ne veloitetaan todellisten kuljetuskustannusten mukaan. Tällaisiä tuotteita ovat esimerkiksi verhoilukivet, nosto-ovet, suihkukaapit, poreammeet, uima-altaat, isot kodinkoneet yms.

6.3. Katso tarkemmat palautusohjeet Tästä.


7. Kuljetuksessa rikkoutuneet lähetykset 

7.1. Toisinaan voi käydä niin, että huolellisesta pakkaamisesta huolimatta kuljetuksen yhteydessä paketit voivat vaurioitua. Tarkista lähetys aina päällisin puolin Matkahuollon virkailijan tai muun kuljetusliikkeen edustajan läsnä ollessa. Mikäli paketti on vaurioitunut kuljetuksessa ja mikäli myös tilattu tuote/tuotteet ovat vaurioituneet, kirjoita vauriosta merkintä rahtikirjaan (Varaumat-kohtaan). Tämän jälkeen tee kuljetusreklamaatio Tästä

8. Reklamaatio 

8.1. Mikäli kuluttajalle on toimitettu väärä tuote, tuote on vaurioitunut tms., tulee kuluttajan ilmoittaa asiasta välittömästi Smartialle puhelimitset 010277 7150 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@smartia.fi, kuitenkin viimeistään 5 pv:n sisällä. Virheellinen toimitus palautetaan kuluitta Smartia Oy:n antamien ohjeiden mukaisesti (kohta 6). Palauttaminen tapahtuu reklamaation tekemisen jälkeen. Reklamaation voit tehdä Tästä. Saatuaan palautetun tavaran Smartia Oy palauttaa jo mahdollisesti maksetun kauppahinnan viipymättä asiakkaalle tai toimittaa uuden tuotteen.

9. Ylivoimainen este (Force majeure) 

9.1. Smartia Oy ei vastaa siitä, että tilauksen toimitus estyy, vaikeutuu tai myöhästyy Smartia Oy:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, kuten koronaviruksesta (COVID-19), sodasta, luonnonmullistuksesta, vienti- tai tuontikiellosta, viranomaisen päätöksestä, yleisen liikenteen häiriintymisestä tai muusta vastaavasta Smartia Oy:n toimintaa vaikeuttavasta tai estävästä toiminnasta. 

10. Riitojen ratkaisu 

10.1. Tästä etäkauppasopimuksesta aiheutuviin riitoihin ja erimielisyyksiin sovelletaan Suomen lakia.

2016 Smartia Oy